2017-01-28 Szekeres Ferenc 0Comment

Bizonyos időközönként eszembe jut, hogy vajon azok a játéktervezők, akik aktívak BGG-n hogyan élik meg a játékaik sikereit, sikertelenségeit, de leginkább az egyéni értékeléseket, kommenteket. Kíváncsi vagyok, hogy az értékelőkben vajon felmerül-e, hogy milyen érzés lehet a saját maguk által megfogalmazott kritika a másik oldalról tekintve. Én néha beleolvasgatok egy-egy játéknál a hozzászólásokba, és igazából elég fontosnak is tartom őket, mert az odahányt számokkal túl sokat nem lehet kezdeni, főleg, ha valaki úgy dönt, nem veszi figyelembe a BGG ajánlásait.

A pontozások és a hozzászólások egy részénél nem teljesen világos, hogy csak polgárpukkasztásból olyan a megfogalmazás (illetve pontozás), amilyen, vagy a hozzászóló őszintén így érez. Félreértés ne essék, nem kell csak azért másképpen gondolni, mert az alkotónak rossz érzés lehet, de a mondanivalót bizony érdemes kulturált formába önteni, illetve a szenzációhajhász megfogalmazásokat jobb kerülni. Úgy érzem, sokan azt nem realizálják, hogy attól, hogy nekik nem tetszik valami, az még nem lesz automatikusan rossz játék. Ez videóbemutatóknál is előfordul, bár ott végül is legalább nézettségnövelésként funkcionálhat.

Az is érdekes jelenség, amikor egy gyerekjátékra alacsony pontszámot ad valaki, csak azért, mert a kedvenc hevijurójához képest semmiség. Azt valahogy illene feldolgozni, hogy két nagyon más kategóriájú, súlyú játék lehet ugyanolyan jó a saját közegében, még ha egy másik környezetbe áthelyezve valóban durván alul- vagy éppen felülértékelhető.

Én alapvetően elég jóhiszemű ember vagyok. Pl. nem feltételezem, hogy valaki szándékosan rossz játékot szeretne tervezni. Azt persze tudom, hogy vannak olyanok, akik minimális munkával, fejlesztéssel, neadjisten némi ötletátemeléssel, vagy brand, divathullám kihasználásával nagyot szeretnének kaszálni, de most ezeket kicsit tegyük félre. Szóval valami miatt abban bízom, hogy mindenki a legjobbat szeretné kihozni a saját ötletéből. Mondjuk mivel a legjobb nem létezik, mert 2 ember is tízféleképpen valósítaná ezt meg, előbb-utóbb kialakul egy irány, amit működőképesnek, élvezetesnek, jónak nyilvánítanak a bennfentesek. Sőt, egyszer csak rámondják, hogy most már ez így végleges.
Lépjünk valamennyit térben és időben, hopp, itt van az asztalon a játék, és mi játszunk vele. És itt bizony egy elég összetett folyamat játszódik le, mert a mechanikák, a téma, a külső megjelenés, a szabálytanulás, a játékostársak, és még számos olyan tényező van hatással az összképre (pl. egy hosszú, fárasztó nap utáni lelkiállapot), amelyeket biztosan senki sem gondol végig. Talán nem is kell, hiszen miért kellene mindent agyonelemezni? Van olyan társas, ami csak úgy simán nem tetszik, amit többet látni sem akarunk, sőt, amire haragszunk, mert elrabolta életünk egy szeletét. Ilyenkor jogos durván lehúzni valamit? Természetesen, a mi szempontunkból teljesen jogos. Azért talán annyit mindenki megtehetne, hogy egy pillanatra elgondolkodik azon, vajon másnak tetszhet-e a játék? Más korosztálynak? Más tapasztalattal, képességekkel rendelkezőnek? Vagy csak simán más ízlésünek? Naugye…

Egy kicsit visszatérve a játéktervezőkhöz és a játékaikhoz. Ez a jelenlegi technikai háttér lehetővé teszi, hogy a világ bármely tájáról bárki bármit írhasson, véleményezhessen. Sok esetben nagyon nehéz eldönteni, hogy milyen szinten lehetnek reálisak az elénk kerülő információk. Ebben nyilván mindenkinek megvan a saját felelőssége akkor is, amikor valamit agyondicsér, és akkor is, amikor nem képes semmilyen pozitívumot megfogalmazni. Szerencsére szép számmal akadnak átgondolt, higgadtabb, körültekintőbb megjegyzések, és mindaddig a mérsékelten szélsőségesekkel sincs gond, amíg nem akarják objektív igazságként beállítani.

Sok játékról írtam már, és most nem fogom visszaolvasni a bejegyzéseimet. Biztosan sokszor voltam igazságtalan, és tévesen hittem magamról, van elég tapasztalatom ahhoz, hogy minősíthessek egy-egy társasjátékot. Remélem, hogy többnyire azért egyértelmű, hogy benyomásokat, szubjektív élményeket, véleményeket fogalmazok meg, gyakran más témákat is belekeverve.

A játékokat továbbra is pontozom, és valami rövid megjegyzést is fűzök hozzájuk, de már nem tervezem, hogy teljes bejegyzéseket szánjak egy-egy társasnak. Jobban izgatnak most az ilyen általánosabb, de azért ehhez a hobbihoz köthető témák. Aztán persze lesz, ami lesz, tervből most már van bőven…